Zprávy 2013

Zetor

Po roce 1945 hledala brněnská Zbrojovka perspektivní výrobní program. Zemědělství, stejně jako další odvětví hospodářství a průmyslu, trpěly nedostatkem dopravních a mechanizačních prostředků. Kolektiv konstruktérů pod vedením Ing. Františka Musila a Ing. Jaroslava Miksche po půlročních přípravných pracích stál v úterý 14. listopadu 1945 za dokončením prvního funkčního prototypu Zetoru 25. Další tři prototypy byly dokončeny o pár měsíců později – přesně před 67 lety, 15. března 1946. Prošly náročnými zkouškami, nejprve v tovární zkušebně a poté při soutěži traktorů na pozemcích v Chrlicích, kde soutěžily s traktory dalších značek. Z domácí produkce Škoda 30 z Plzně a z produkce USA traktory Farmall, Ferguson a John Deere, přivezené do republiky v rámci akce UNRRA.

Pro rok 1946 bylo plánem stanoveno vyrobit 500 kusů Zetorů 25. Z dlouholeté tradiční výroby zbraní byla část personálu postupně přeškolena pro traktorovou montáž, plánovanou produkci ale výrazně brzdil nedostatek potřebných komponentů. Navíc se souběžně vyráběl i typ Zetor 15.

V dubnu 1947 byl dokončen tisící Zetor 25, v únoru 1949 pak byl vyroben Zetor 25 opatřený výrobním číslem 10 000. V průběhu roku 1948 byly na všechny vyráběné traktory montovány elektrické startéry.

Výroba Zetoru 25 byla ukončena roku 1961 a celkem bylo smontováno 158 570 kusů.

V současnosti Zetor opět vyrábí kvalitní traktory a postupně se vrací na své tradiční trhy. Na výstavě Classic Show Brno představí kromě traktorů pro budované muzeum i novinky ve výrobě. Více se dozvíte na www.zetor.cz

Zetor 25A, rok výroby 1955

Technické parametry:

Traktor bezrámové konstrukce, přední neodpérovaná náprava uložena na středovém čepu

Motor: dvouválcový, vznětový s předkomůrkou, čtyřdobý, kapalinou chlazený, rozvod SV, vrtání 105 mm, zdvih 120 mm, objem 2078 cm3; motor s převodovkou a rozvodovkou tvoří jeden montážní celek, který je současně nosnou částí celého traktoru

Výkon: 25 k při 1800 ot/min

Mazání: tlakové oběžné

Spojka: jednolamelová, suchá, mechanicky ovládaná

Brzdy: mechanicky ovládané, působí buď jednotlivě, nebo společně na zadní hnaná kola

Palivová nádrž: na 45 litrů motorové nafty

Hmotnost: 1826 kg

Motocykly Tarbo na stánku Montyjawa

Na konci roku 1964 začal Léopoldo Tartarini, talentovaný inženýr a konstruktér, vyrábět v rodinné firmě Ital-Jet motocykl Mustang. Jednalo se o padesátku s poněkud neforemně velkou hranatou nádrží, kterou poháněly motory Minarelli nebo Sachs. Stroj se však stal velmi populární.

V lednu 1967 Tartarini představil novou značku Tarbo (TARtarini-BOlogna).  Přední část stroje se shodovala s mustangem – teleskopická vidlice, hranaté světlo a bubnové brzdy Grimeca. Pod palivovou nádrží však byl do té doby neznámý motor s vodorovně umístěným válcem Jawa-CZ o objemu 49 ccm. Mezi malým motorem a horní trubkou rámu se objevily dvě podivné desky z vlnitého plechu. Tartarini je tam namontoval poté, co byl v odborném tisku kritizován vzhled prototypu motocyklu představený o dva měsíce dříve ještě pod názvem Ital-Motor-Jawa. Tartarini přepracoval rám a pro jistotu změnil i jméno, a tak vznikly sportovní stroje Tarbo. Jejich sláva však trvala jen krátce. Po dvou letech byly nahrazeny novou verzí Mustangu nazvanou Veloce.

Nicméně v dubnu 1967 věnoval francouzský časopis Moto-Revue novým motocyklům značky Tarbo rozsáhlý článek a celou titulní stranu. Zejména byla vyzdvihována spolupráce západoevropské firmy s výrobcem z komunistického Československa. Tyto stroje měly premiéru na veletrhu v Kolíně a pak se představily na pařížském autosalonu, kde vzbudily také velkou pozornost. Zde již byly kromě padesátky vystaveny také velmi pohledné motocykly s motorem ČZ 125 ccm a dokonce i dvouválcovým motorem Jawa 350 ccm. Ve Francii se prodávaly v síti zástupců značky Jawa-CZ, mezi kterými byl i známý Jacques Poch.

www.montyjawa.cz

Aukční síň Auctum

Aukční síň Auctum si dovoluje pozvat všechny zájemce k nákupu zajímavých motoristických předmětů a historických vozidel v aukci. Tým specialistů pro vás připravil aukci v rámci veletrhu Classic Show v brněnské galerii Wannieck Gallery. Aukce se koná v sobotu 16. března 2013 od 14:00. Veškerá vozidla a předměty jsou vystaveny v místě již od pátku 15. března 2013 od 12:00 do 20:00 a v den aukce od 9:00 do 13:30, kdy je možné získat veškeré informace o dražených položkách. Po tuto dobu také probíhá registrace k aukci pro zájemce o koupi. Každý, kdo se zdarma zaregistruje, obdrží dražební číslo, které ho bude opravňovat k účasti. Pro vstup do prostor aukce je třeba zakoupit katalog všech dražených položek s bohatou fotodokumentací a popisem. Katalog slouží jako vstupenka pro dvě osoby. Vstup pro děti do 15 let je zdarma, pokud doprovázejí dospělého oprávněného ke vstupu.

Aukce bude probíhat v duchu tradice britských aukcí, tzn. je určeno aukční rozpětí, které indikuje pravděpodobnou finanční hodnotu dražené položky. Vyvolávací cena je určena licitátorem a v momentě, kdy vyvolávaná částka dosáhne tajného aukčního minima, může být položka vydražena. V opačném případě se odkládá jako nevydražená. Příklep bude udělen nejvyšší nabídce. Tento způsob nákupu je velice výhodný a umožní vám zakoupit vše za skutečnou hodnotu na trhu, leckdy levněji než v případě klasických koupí. Veškeré dokumenty, týkající se změny vlastnictví za vás vyřídí aukční síň a vy si můžete nerušeně užít zakoupené věci. Navíc máte jistotu kvality, původu a originality zakoupených položek.

V případě jakýchkoli dotazů nás neváhejte kontaktovat na e-mailové adrese aukce@auctum.cz nebo telefonicky   na číslech +420 24141 00081 (pevná linka),  +420 603 533503 (Jiří Mewald), +420 602 251744 (Jan Zvelebil).

www.auctum.cz

VWBrouk.cz

Firma byla založena v roce 2004, ale díly na vzduchem chlazené vozy VW prodává už od roku 1995. VWBrouk.cz nabízí náhradní díly, příslušenství a literaturu pro všechny vozy VW s motorem vzadu (od roku 1939 až do roku 2003) a částečně také na vozy Porsche. Díly si zákazníci mohou vyzvednout ve zlínské prodejně, nebo si je mohou objednat v e-shopu. VWBrouk.cz je již 14 let výhradním zástupcem firmy B.B.T.nv pro Českou a Slovenskou republiku. Tato belgická firma je jedním z největších světových dodavatelů dílů pro vzduchem chlazené vozy Volkswagen.

Na Classic Show budou kromě jiných dílů vystaveny i repliky disků Sprintstar z produkce B.B.T. nv, které je možné použít na všechny VW s roztečí šroubů kol 5 × 205 mm.

Karoserie může být i ze dřeva

Na stánku Aero Service a Truhlářství Jiří Hemzal si můžete prohlédnout ukázkové renovace automobilů, jak se u nás standardně stavěly do poloviny padesátých let. Jedním ze základních stavebních materiálů bylo dřevo. Na stánku se můžete dozvědět plno zajímavých informací.

Muzeum Aloise Samohýla

Zlínské automobilové impérium rodiny Samohýlových je motoristickým fanouškům dostatečně známé. Patří k němu také dočasně veřejnosti nepřístupné muzeum historických vozidel, které jako jednu z největších soukromých sbírek u nás začal budovat pan Alois Samohýl již v šedesátých letech. Ve sbírce se nalézá mnoho unikátních vozů. V odkazu svého otce pokračuje pan Ladislav Samohýl, který intenzivně pracuje na dokončení nových krásných prostor muzea. Ty se budou nacházet v bývalé několikapatrové stylové budově nástrojárny firmy Baťa na hlavní třídě ve Zlíně.

RM43

O další zajímavou událost Classic Show Brno 2013 se postará společnost MR43 z Prahy. V rámci unikátní prezentace historických motocyklů Norton poprvé představí tuzemským fanouškům horkou novinku z Doningtonu – model Commando 961 SF vyrobený v lednu letošního roku. Společnost Norton Motorcycles vzkřísil na počátku roku 2009 americký podnikatel Stuart Garner, který vybudoval v těsné blízkosti závodního okruhu v britském Doningtonu konstrukční centrum a výrobní dílny, ve kterých začal po patnáctileté odmlce znovu vyrábět klasické sportovní motocykly s kultovním logem Norton na nádrži. Nové nortony měly prakticky ihned velký úspěch jak u motoristických fandů, tak u kovaných odborníků. Na internetu nenajdete jedinou negativní kritiku či test a právě díky tomu Norton bojuje už od začátku s kapacitou výroby, která není schopna uspokojivě pokrýt zájem světového trhu.

V současné době nabízí Norton Motorcycles tři základní modely. Všechny jsou vyvinuté v duchu klasických závodních strojů, ale zároveň vybavené špičkovou moderní technologií. Základem každého stroje je kolébkový rám svařený z Cr-Mo trubek a osazený vysoce sportovní „zlatou“ řadou předních vidlic a tlumičů Öhlins. Nortony vždy bouraly konkurenci dokonalými podvozky a jízdními vlastnostmi. Proto tlumicí prvky Öhlins doplňuje brzdový systém Bremzo. Opět v nejvyšší zlaté řadě. Motocykly jsou poháněny vzduchem chlazenými dvouválcovými motory o objemu 961 ccm, produkujícími max. výkon 80 koní a krouticí moment 90 Nm. Velmi zajímavým údajem je u modelu SF i hmotnost 188 kg. Konečná cena pro český trh dosud nebyla stanovena, avšak dovozce, firma MR43, nás ujistil, že Commando 961 SF je finančně nejdostupnějším modelem v řadě a jeho cena by se měla pohybovat mezi 400 a 450 tisíci korun.

Concours d’Elegance Chateau Loučeň a Ferrari 250 GTE

Tradice pořádání soutěží Concours d’Elegance byla v předválečném Československu velmi bohatá. Prezentovaly se na nich moderní realizace karoserií většinou karosářských firem. Toto úchvatné období však uzavřela druhá světová válka, po níž byly československé karosárny zestátněny a doba takovýmto akcím přestala přát.

S myšlenkou uspořádání podobné soutěže v českých zemích přišli v prosinci 2011 pánové Bohuslav Klein a Robert Pergl a první ročník se konal v květnu 2012. Concours d’Elegance na zámku Loučeň zcela předčil všechna očekávání. Zámek Loučeň, ležící asi půl hodiny jízdy z Prahy, mezi Mladou Boleslaví a Nymburkem, je reprezentivní barokní sídlo obklopené anglickým parkem a dokonalým zázemím. Rodina Thurn-Taxisů, které zámek v minulosti patřil, vlastnila na počátku minulého století 150 akcií firmy Laurin & Klement a princ Erich byl v letech 1907 až 1913 předsedou správní rady společnosti. Soutěž elegance Chateau Loučeň Concours d’Elegance zařadila do svého kalendáře akcí i FIVA a podařilo se získat i záštitu Ferrari Classiche, italského velvyslance v České republice, ředitele Národního technického muzea a ministra dopravy.

Ferrari Classiche je oddělení firmy Ferrari bdící nad kvalitou a autenticitou historických vozidel vyrobených v Maranellu. Právě tato její jediná vloni udělená záštita byla pro Loučeň velmi důležitá, jelikož ukázala, že pro Ferrari je jeho český zástupce, Scuderia Praha, důležitým partnerem a že Českou republiku bere vážně na vědomí. Michele Rayneri, vedoucí Ferrari Classiche po tuto akci, konstatoval: „Jsem rád, že jsem vážil cestu na Loučeň, protože na premiéru to byla fantastická akce. Opravdu se mi líbila a určitě ji v budoucnu doporučíme našim sběratelům.“

Na letošní ročník soutěže elegance budou její pořadatelé zvát návštěvníky Classic Show Brno 2013 mimo jiné  vystavením vozu Ferrari 250 GTE z roku 1962.

Modelem 250 GT 2+2 (později označovaným GTE) nabídlo Ferrari poprvé vůz, do něhož se vešli více než dva lidé. V nabídce automobilky tak přibyl nesmírně populární model. Přidání dvou sedadel bylo provedeno bez prodlužování rozvoru. Model používal standardní rozměr 2,4 metru, avšak celý vůz byl o asi 30 centimetrů delší a pozice řidiče byla posunuta o 30 centimetrů dopředu. To umožnilo posunutí motoru o asi 20 centimetrů vpřed. Vůz poháněl vyzkoušený dvanáctiválec o objemu 2953 cm3, který měl při kompresním poměru 8,8 : 1 výkon 240 koní. Převodovka byla vybavena rychloběhem Laycock.

Nový vůz – pravděpodobně třetí prototyp – se neočekávaně objevil na závodech 24 hodin Le Mans v roce 1960 v roli předjezdce. Bezprostředně po závodu byl vůz převezen do Paříže na tiskovou konferenci, kde byl oficiálně představen veřejnosti. Vůz byl vystaven na pařížském autosalonu a na počátku roku 1961 začala jeho sériová výroba, ve které nahradil u Pininfariny dosud vyráběné kupé 250 GT.

Roku 1963 se vůz objevil v upraveném provedení s mlhovými světly zapuštěnými do mřížky přední masky a zadní blatníky byly protaženy do ostřejšího tvaru. Na konci roku se produkce tohoto velmi úspěšného modelu zastavila na 950 vyrobených kusech. Ve stejnou dobu bylo postaveno asi padesát vozů označovaných 330 America, které ve zcela shodné karoserii ukrývaly čtyřlitrový motor a lišily se pouze diskrétním názvem America na kapotě.

Svět techniky očima výtvarníků

Svět starých automobilů, motocyklů, vojenských vozidel, ale také letadel či vzducholodí stále láká velkou skupinu milovníků těchto dokladů řemeslného umu našich předků. V očích výtvarníků však tyto stroje dostávají další rozměr a svůj pohled nám zprostředkovávají olejomalbou, akvarelem, litografií a mnoha jinými výtvarnými technikami.

Během Classic Show proběhne výstava obrazů a fotografií s uměleckou tematikou na lávce Wannieck Gallery. V těchto místech najdou návštěvníci také kavárnu a stánek prvotřídních moravských vín.

Salon první republiky

Salon první republiky se zabývá především módou, doplňky a dalšími aspekty spojenými s životním stylem a odíváním tzv. první republiky (1918–1939). Nabízí komplexní služby v oblasti dobového odívání v duchu hesla „Co nejlépe podtrhne krásu vašeho vozu neb motocyklu? Jedině elegantní dáma či pán v odpovídajícím úboru!“ Velký důraz klade nejen na autentičnost oděvů, doplňků a detailů, ale také na jejich ruční řemeslné zpracování. Součástí aktivit Salonu jsou také dobové módní přehlídky. Pro Classic Show připravil Salon první republiky komentované módní přehlídky, během nichž budou moci návštěvníci obdivovat nejen originální modely z let 1918–1939, ale také z 50. až 60. let.

Dantes

Návrhářka Romana Šetmaňuková a firma Klobouky DANTES Radky Chabičovské si pro letošní Classic Show Brno připravily přehlídku inspirovanou obdobím 20. až 30. let minulého století.

Bylo to období velkých společenských změn. Ženy se během první světové války zapojily do pracovního procesu a odložily dlouhé nepraktické šaty a nepohodlné korzety. Upustily od velkých klobouků, které jsou pro zrychlující se styl života nepraktické a nahradily je kloboučky, které nosily „naražené“ hluboko k obočí. Současně s rostoucí popularitou filmu a rozvojem automobilismu se ženy stále více snaží o rozvoj sportovního ducha, a tak na sebe poprvé oblékají pánské kalhoty a pánský styl klobouku.

Klobouky i šaty naší kolekce jsou šité ze současných dostupných materiálů se snahou o co největší podobnost a autentičnost. Přehlídka tak může být zajímavou inspirací pro všechny, kteří si toto krásné a elegantní období oblíbili. Nejedná se ale pouze o milovníky retro módy. Spousta současných návrhářů z tohoto období čerpá a prvky několik desítek let starých modelů jsou k vidění i v současných kolekcích.

Během přehlídek uvidíte: cestovní kostým, sportovní kostým, domácí kostým, oblečení na vycházku, k čaji o páté, odpolední a večerní šaty a šaty do společnosti doplněné stylovými vlněnými plášti.

Kolekce je zpracována z kravatového hedvábí, hedvábného šifonu, voálu, vlny, saténu, žerzeje, kolekci šatů doplňují stylové vlněné pláště. Inspirace byla čerpána z odborné literatury a dobových časopisů.

Na návštěvu se těší brněnská
návrhářka Romana Šetmaňuková
a klobouky DANTES Brno

www.kloboukovyklub.cz

CarSofa

Společnost CarSofa se zabývá renovacemi a prodejem náhradních dílů na vozy Mercedes-Benz. Své automobily si mohou nechat majitelé také upravit individuálním tuningem z komponentů firmy Göckel Automobilveredelung, která má více než 20leté zkušenosti v oboru a od roku 1996 je držitelem ISO řízení jakosti. Z vašeho mercedesu tak udělají výjimečný a exkluzivní originál.

Kromě skutečných vozidel firma dodává pohovky CarSofa. Jsou vyrobeny z reálných motorových vozidel, jejichž části jsou pečlivě restaurovány, nově opatřeny špičkovým autolakem a čalouněny nejkvalitnější kůží. CarSofa je možné vyrobit z jakékoli části automobilu. Každý kus je originál vyrobený přesně podle požadavků zákazníka. Firma na svém stánku představí historický motocykl Honda CB 350F s unikátním chromovým designem zhotoveným technologií stříkaného chromu. Tato technologie umožňuje pokovení libovolného materiálu (kov, plast, sklo, dřevo) v libovolné barevné škále.

Vítejte v Muzeu motorových kol

Vpolovině dubna roku 2010 bylo v budově bývalé školy v Horní Radouni otevřeno Muzeum motorových kol, které se již nyní může pochlubit unikátní sbírkou motorových kol s motorem značky Sachs. Kromě nich je zde k vidění i mnoho dalšího. Jen samotná československá výroba je pak zastoupena patnácti výrobci motocyklů a motokol. Naplánujte si výlet na Českomoravskou vrchovinu do unikátního muzea v malebné obci Horní Radouň, asi 18 km severně od Jindřichova Hradce.

AUTOSERVIS Vojtěch Dymáček

Firma Autoservis Dymáček oficiálně vznikla v roce 1988 a navázala na předválečnou rodinnou tradici ve výrobě, opravách a úpravách karoserií a automobilů (Karosárna Josef Plachý – Brno). Větší část firmy se zabývá kompletním restaurováním historických automobilů všech značek a typů včetně jejich oprav a údržby. Vozidla renovovaná v našich dílnách jsou v držení jak tuzemských, tak i zahraničních sběratelů a některé výsledky jejich práce lze vidět například i v Technickém muzeu v Brně. Ve firmě Autoservis Dymáček se renovují převážně vozidla českých výrobců, ale ani zahraniční značky nejsou výjimkou. Mezi nejstaršími renovovanými vozidly české výroby byl unikát brněnské Zbrojovky DISK z roku 1924, ze zahraničních to byl vůz Ford T z roku 1917. Momentálně jsou rozpracovány vozy Aero 50, Tatry 75, Zbrojovka Z5 Expres, Tatry 603 a 613, Škody Felicie a Popular.

Na Classic Show firma vystaví podvozek vozu Škoda 450, čerstvě renovovanou Tatru 603-1, Pragu Lady a Spartak. Doplňkem stánku bude velká obrazovka předvádějící vozidla ve stavu před a po renovaci.

BKP Group

Společnost BKP Group a.s. vznikla v roce 1991 jako výrobce polyesterových tmelů, které od roku 1995 produkuje v nových výrobních budovách vybavených moderním technologickým zařízením. Jako první v České republice začala firma vyrábět  dvousložkové polyesterové tmely, které nahrazují dříve používané materiály, a to olejové, akrylátové i epoxidové. Postupem doby společnost BKP Group a.s. rozšířila svůj sortiment o stříkací tmely, plniče, laky, ochranné nástřiky, ředidla, brusivo, leštění a doplňkový sortiment. Dnes jde o největšího českého výrobce polyesterových tmelů s vývozem do zahraničí. Je držitelem certifikátů ISO 9001,14001 a OHSAS 18001.

Velorex club v AČR

Klub vznikl již v roce 1990 a sdružuje příznivce dopravních prostředků, které od poloviny minulého století vznikaly nejprve v Parníku u České Třebové, později pod hlavičkou Velodružstva Hradec Králové v podhůří Orlických hor. Více než dvacet let přispívá klub k dokumentaci historie výroby a vývoje invalidních motorových vozidel ve výrobním družstvu Velorex a shromažďuje historické materiály a artefakty výrobní dokumentace. Členové klubu se zaměřují též na dálkové jízdy velorexy do zahraničí, vyrábějí náhradní součástky a zabývají se renovacemi těchto celosvětově unikátních strojů. Dokumentační činnost byla završena vydáním odborné knihy Velorex – Tělesně vadní do šťastnější budoucnosti. Na letošním ročníku Classic Show představí Velorex club tři poměrně unikátní stroje, které nejsou veřejnosti příliš známy – tříkolku HOBA 2, kterou na chassis Velorexu vytvořil v jediném prototypu maketář n. p. Škoda Mladá Boleslav pan František Hons z Bakova nad Jizerou, dále OS-KAR 54, což je první typ invalidní tříkolky s prodlouženou splývavou zádí a nádrží v přední části, a třetím vystaveným strojem je jedna z mála dochovaných prvních sériově vyráběných invalidních tříkolek OS-KAR 52 s krátkou střechou a nádrží vzadu nad motorem, která nedávno prošla náročnou renovací.

Kromě těchto exponátů si bude možno prohlédnout či zakoupit zmíněnou knihu Velorex – Tělesně vadní do šťastnější budoucnosti či zhlédnout videa z klubové činnosti a zahraničních expedic.

Motoveterán klub Ogar

Klub byl založen v roce 2009 partou nadšenců a majitelů motocyklů Ogar. Dnes má přes třicet členů a snaží se dále rozrůstat. V roce 2010 uspořádali první sraz motocyklů Ogar v novodobé historii a od roku 2011 klub pravidelně pořádá jízdu pro motocykly Ogar s názvem Na ogaru zemí českou. Letos proběhne její již třetí ročník a konat se bude na Šumavě 22. června se startem v obci Stachy. V loňském roce podnikl klub nadmíru vydařenou výpravu na rakouský Grossglockner. Další velkou chystanou akcí pro letošní rok bude výstava motocyklů Ogar v Národním technickém muzeu, která se uskuteční k výročí 80 let od zahájení sériové výroby motocyklů Ogar. Výstava se plánuje na přelom letošního a příštího roku za podpory Hlavního města Prahy. Více informací o naší činnosti a akcích na www.ogarklub.cz.

Moto-Rokos

Firma se zabývá renovací a opravami historických motocyklů se specializací na motocykly Ogar, se kterými má letité zkušenosti, dále se věnuje motocyklům Jawa a ČZ.

Naleznete nás na stánku Motoveterán klubu Ogar a na webu na adrese www.motoveterani.cz.

Macala Car

Firma Macala Car s.r.o. renovuje vozy 50.–80. let, z nichž převážnou část tvoří vozy Mercedes- Benz. Téměř všechny renovační práce firma zajišťuje ve vlastních prostorách a na automobily Mercedes-Benz má i poměrně velký sklad nových i použitých náhradních dílů. Kromě toho nabízí poradenství při nákupu a prodeji vozů z tohoto období. Dalším oborem činnosti jsou stavby závodních a sportovních vozů pro závody historických automobilů.

Renovace historického vozidla u firmy Macala Car končí až uvedením do provozu se zárukou na provedenou práci. Pro renovované veterány zajišťuje také veteránské registrační značky a provádí testace těchto vozidel.

MotoReno

Majitel firmy pan Michael Babušík o sobě prohlásil: „Veteráni jsou naším koníčkem, no prostě arielské stádo je nejlepší.“

Firma Motoreno byla založena v roce 1991, ale zkušenosti s renovací motocyklů pocházejí již od roku 1984. Jedním z prvních strojů byl Ariel 557 z roku 1929, následoval Ariel MH 350 z roku 1932, Praga BD 500, NSU OSL a mnohé další. Od roku 1992 opravuje firma Motoreno také japonské motocykly a rozšířila své vybavení na svařování hliníkových dílů. V současné době se specializuje na rovnání disků pro automobily i motocykly, svařování hliníkových slitin, nerezu, titanu a plastů, ale nezanedbává ani renovace a zakázkové přestavby.

Auto Bejda

50 let Porsche 911

Na světě neni mnoho automobilů, které se mohou rovnat Porsche 911. První prototyp byl vystaven na frankfurtském veletrhu v září 1963 a okamžitě si získal srdce příznivců celého světa. Dnes je 911 považována za ztělesnění sportovního automobilu, se kterým se poměřují ostatní, a všechny současné modely automobilky Porsche v sobě nesou kousek filozofie tohoto legendárního vozu.

Porsche 911 se dosud vyrobilo přes 820 000 kusů a je tak nejrozšířenějším sportovním automobilem světa. Každá ze sedmi generací přinesla něco nového, ale zároveň si uchovala základní hodnotu sportovního vozu vhodného ke každodennímu použití. Velmi dobře to řekl Ferry Porsche: „911 je jediné auto, kterým můžete jet na africké safari, na Le Mans, ale i do divadla přeplněnými ulicemi New York City.”

K celosvětovým oslavám 50. výročí zahájení výroby přispěje firma Auto Bejda, která na Classic Show Brno 2013 vystaví tento nejslavnější model automobilky Porsche ve stavu probíhající renovace a zároveň kompletně renovovaný motor modelu 911.

Historic-Cars.cz

Firma Historic-Cars je exkluzivním dovozcem a distributorem náhradních dílů, plechů na opravu a příslušenství na historické automobily. Od roku 2011 je také výhradním distributorem náhradních dílů pro automobily Alfa Romeo (nabízené na stránkách MyAlfa.cz). Zároveň nabízí opravy karoserií, případně výrobu nedostatkových karosářských dílů, opravy motorů, převodovek, startérů, ale také sedadel a čalounění. Pro firmy zabývající se renovátorskou činností, klubům a přátelům historických vozidel nabízejí systém slev.

„Splň si svůj sen, sprav si svého veteránka.“

www.historic-cars.cz; info@historic-cars.cz; tel.: 774 75 13 75

Sháníte původní originální olej?  Doporučujeme www.veteranskeoleje.cz.

MotoKenny Design

Lakování motoveteránů

Na stánku brněnské firmy MotoKenny Design si můžete prohlédnout, jak probíhá renovace laku na motocyklech. Uvidíte motocykly v původním zuboženém stavu, jejich detailní proměnu z rezavých plechů a nádrží na nově nalakované a nachromované krasavce.

Zavzpomínejte na své mládí a pojďte si prohlédnout „svoji“ jawu nebo čezetu. Těší se na vás mladý a vždy usměvavý tým MotoKenny Design.

Veteran service

Firma Veteran service se zabývá výrobou dílů na historická vozidla již 25 let se firma. Nejprve na vozy Aero, později rozšířila výrobu i na příslušenství pro vozy z 20. až 50. let, např. koncová světla, zrcátka, manžety, profilové těsnění aj.

Nyní rozšiřuje sortiment pro vozy Tatra 11, 12, 30, 57, 75, 60, 603. Kompletní ceník výrobků najdete na webové adrese www.veteranservice.cz. Ceník je aktualizován 2× ročně.

Klub historických vozidel Křenovice a Zpátečka.cz

Klub historických vozidel Křenovice a Zpátečka.cz představují novou generaci veteránistů. Společným zájmem jsou auta zejména ze 70. a 80. let. Klub od své registrace v roce 2009 u Autoklubu ČR žije čilým ruchem hlavně při organizování vlastního srazu – letos již čtvrté Křenovické jízdy konané 13. 7. 2013. Každoročně stoupající počet účastníků i ze zahraničí svědčí o tom, že zvolená cesta, zejména přátelská uvolněná atmosféra, vtipné soutěžní úkoly a třeba i pamětní list pro každého účastníka s fotografií jeho vozu, má své příznivce. Za největší úspěch lze považovat aktuální zařazení Křenovické jízdy do mistrovství České republiky, Poháru historických vozidel Autoklubu České republiky a vytvoření vlastního Jihočeského poháru. Klub dále organizuje společné výlety na historických motocyklech do zahraničí a pomáhá při organizaci jiných veteránských akcí spřátelených klubů.

Zpátečka.cz slaví nyní první rok své existence. Její provozovatel, Marek Odrobina, zábavnou a lehkou formou informuje o světě veteránů jinak, než tomu bylo dosud zvykem. Články neobsahují suchou historii a technické parametry vozů, ale zaměřují se na zážitky, zkušenosti, nápady a úvahy z veteránského prostředí, příběhy aut a jejich majitelů. Na blogu publikuje vlastní nejen popisné fotografie a vyrábí poutavá videa.

KHVK a Zpatecka.cz zahájily svou spolupráci vloni na několika společných projektech, například videotest vozů Trabant a Škoda 100 nebo nultý ročník 24hodinového závodu klasických vozů, který hodlají organizovat i v dalších letech. O všem informují na svých stránkách www.khvk.czwww.zpatecka.cz nebo na Facebooku.

Seznamte se na jejich společném stánku se speciální nabídkou pro Classic Show Brno 2013.